tisdag 15 juli 2008

Bloggpaus

De tre kusinerna från storsta´n är på besök här hos oss sedan förra veckan. Fullt ös blir det då och ingen tid att blogga. Åskan har gått med jämna mellanrum men vi har ändå hunnit med några omgångar bad i sjön när solen väl tittat fram. Solcreme har dock inte behövts.
Med fyra grabbar i kusingänget är intresset för cyklar med och utan motorer starkt. Här är det dirtbike körning på gång. Storkusinen hade oturen att få ett rejält köttsår men det fixade kusinpappan ihop med nål och tråd - snacka om kvalificerad första hjälp.

Mellankusinen (den enda flickan) som har stora talanger på det konstnärliga området har utövat den traditionella och årliga kroppsmålningen på min lillkille. I år blev det motiv från en landskapssköld. Förra årets motiv var en eldsprutande drake som satt kvar på ryggen som en ljus siluett långt in på höstkanten. Årets motiv försvann dock samma kväll i duschen.

Kusinmiddag har vi haft och då var farmor och farfar också med. Limekyckling blev det med marängswiss till efterrrätt. Välkomstskålade gjorde vi på den nyinredda uteplatsen (se tidigare inlägg). Jag tog inga lämpliga bloggkort på tillställningen utan den får gestaltas av fina rosor som farmor hade plockat i sin trädgård.

Äntligen har jag blivit ägare till ett olivträd!

Lillgrabbens rum är färdigt. Mer förvaring behövdes så Ivar fick rycka in.

Kaktusintresset blommar. Samlingen har utökats med ytterligare en. Gustaf inhandlade lillgrabben på loppis för någon vecka sedan och hunden är en Stig L sparbössa.
I morgon blir det fortsatt inredning av storgrabbens rum och av min planteringskällare.
Stora P

4 kommentarer:

Lilla P: sa...

Jag förstår att ni har fullt upp. Hälsa Stockholmsfamiljen från oss.

Lilla P

Unknown sa...

Jag har varit väldigt sugen på ett olivträd väldigt länge, men har hört att de är så svåra att sköta? Eller kanske inte?

Lilla P: sa...

Jag vet faktiskt inte riktigt om jag är rätt person att sköta ett olivträd. Klarar den sommaren så har vi en bra källare att övervintra den i. Jag hoppas att det ska funka.
Stora P

prylpinglan sa...

jag fick ett olivträd på min 25 års dag... å den lever... har dock inte fått några oliver än...
jag trodde inte den skulle ha så mycket vatten... tänker att riktigt stora olivträd verkar stå torrt... men mitt träd vill ha mycket vatten annars trillar bladen av...
stora p, kul att se att du är "in action" igen!