tisdag 7 april 2009

"Han har en fru som hjälper till i hushållet och hon är även till god hjälp med barnen"


Idag satte jag frukosten i halsen när jag läste morgontidningen. Åter igen en, ursäkta mig, dum kvinna som berättar hur bra hon har det eftersom hennes sambo HJÄLPER TILL i hushållet och med barnen. Hon framhåller också att hon är småbarnsmamma när hon talar om sin yrkesroll. Inte läser vi särskilt ofta om "småbarnspappan som är försäljare".

Inte konstigt att vi aldrig kommer ur dessa könsmönster när även kvinnor hela tiden jobbar på att bevara dem.

Det kommer nog ta tusen år eller en hjärntvätt att samtliga jordens invånare. Samtidigt.

Jag är i alla fall nöjd med mig själv och att jag faktiskt drar mitt strå till stacken. Jag har ju möjligheten att påverka barn.

Det ska jag skriva mer om en annan dag.

Lilla P

Inga kommentarer: