tisdag 6 oktober 2009

Bry sig eller helt enkelt skita i det...

Jag har på senare tid börjat reta mig på en sak. Så in i norden. I hallen på sonens skola finns två toaletter. Den ena för pojkar, den andra för flickor. Det står på dörrarna. För mig är detta helt obegripligt. Jag är så sugen på att ställa den lilla frågan: varför? Hur tänker man på en skola där man skyltar om att "Vi skapar jämställda mötesplatser". Så fasen heller.

Att skapa jämställda mötesplatser innebär för mig att man ger pojkar och flickor fler möjligheter. Inte ta bort, utan lägga till. Här begränsas barnen beroende på kön. Hur bra hade det inte varit om alla barn kände att de hade tillgång till två toaletter istället för en?

Men det kanske inte är någon big deal. Fast jag retar mig på det och tycker inte att det är okej.

Undra när den där dagen kommer då jag kommer ställa frågan. Varför?

Inga kommentarer: