lördag 31 januari 2009

Bra svar till oroliga föräldrar?


På lördagar brukar det vara bra radioprogram på P4 som handlar om barn. Idag var det Knattetimmen. Två psykologer, Malin Alfvén och en till, satt i studion och svarade på frågor. Jättebra för osäkra föräldrar. Det var alla möjliga frågor om sömn, kläder, begravningar och förstås mat. Jag gick igång på ett svar de gav.

Det var en orolig mamma som ringde in. Hennes 4-årige son ville bara äta fiskpinnar. Som jag anade blev svaret: ge honom fiskpinnar tills han tröttnar på det. Men hon var mer orolig mamman för på dagis vill han ju inte äta något. Då kom svaret! "Då får ni säga till dagispersonalen att de också måste hjälpa till med detta. De måste också servera honom fiskpinnar."

Jag trodde jag skulle få spelet! Jo, det är ju verkligen vår uppgift på förskolan. Och visst har vi restaurang. Det gäller bara att hålla reda på vem som ska äta vad. Denna veckan ska Olle bara äta köttbullar, Anna ska ha pannkakor och Kalle ska då ha fiskpinnar.

Stackars den mamman när hon går till dagis med sonen nästa vecka och ber om denna tjänst.

Jag trodde att sådana personer visste bättre. Hon har även gjort ett annat märkligt uttalande i en artikel. Där sa hon att föräldrar blir mycket bättre föräldrar om de får gå och ta en fika i lugn och ro efter jobbat innan de hämtar barnen på dagis.

Inga kommentarer: