måndag 18 augusti 2008

Inspirationen har anlänt

Från total idétorka så sent som i onsdags till ett huvud som bubblar över av ideér. Tänk, vad det kan vända. Min hjärna har ställt om sig från semester till arbete igen. Början på varje hösttermin har varit likadan. Jag har oroat mig för att motivationen inte ska infinna sig. Men efter några dagar på jobbet tar ideérna fart. Jag skulle behöva ett litet usb-minne i huvudet där allt kunde lagras. Jag hinner inte alltid fånga upp de tankar som far igenom.

Just nu planerar jag (och mina kollegor) för en hösttermin som ska innehålla följande pedagogiska delar: språk, genus och utomhuspedagogik. Vi väver ihop dessa i temat "I sagans värld". Språk och genus sitter i ryggmärgen men utomhuspedagogik kräver mer. Ska senare ikväll slå mig ner med en bok i ämnet och se om jag får några tips. Jag ska även leta efter tidningar där det kan finnas fina bilder som jag kan använda i min bildbank som vi ska ha. Utifrån bilderna ska barnen sedan skapa egna sagor och berättelser.

Just nu öser regnet ner. Det gör inget. Jag sitter gärna inne och kurar med lite tända ljus.

Lilla P

1 kommentar:

Yogamamma sa...

men åh, vad härligt, vilken höst. Och vilken lycka för de barn och föräldrar som tillhör er förskola!