lördag 23 augusti 2008

Vart tog veckan vägen?

Terminen har kört igång för ungarna i veckan så nu gäller det att ställa om från sommar till höst. Det tar alltid på krafterna varje höst att komma in i rutinerna igen. Vilka kläder och skor är urväxta, vilka tider blir det i skolan, när kommer barnens buss hem på dagarna, hur ska jag lägga mina arbetstider, vilka fritidsaktiviteter ska familjemedlemmarna gå på, vilka vardagar kan det bli lek efter skolan med kompisar, hur ska vi lösa logistiken, vad ska vi äta på kvällarna som går snabbt och samtidigt är nyttigt, vilken pedagogik ska användas för att få barnen att ta relevant ansvar utifrån ålder när det gäller kläder, skolväska och gympapåse mm, mm. På jobbet tar mina nya och utmanande arbetsuppgifter tid och energi. Strax innan terminen började gick jag till hälsokostaffären och köpte Ginseng som jag började äta i förebyggande syfte för att bättre kunna möta omställningen.
Det blir ju inte fisk mer än en gång i veckan i vår familj så vi körde igång en prenumeration på Fritt flyt också. Blogga har jag inte hunnit sedan förra söndagen men Lilla P har hållit igång - fint! Kanske blir det så att inläggen från mig fortsättningsvis kommer med längre mellanrum men då blir de mer sammanfattande och övergripande.

I dag bjöd mannens arbetsgivare alla anställda med familjer till en djur och nöjespark. Vi hade en trevlig dag men tyvärr var det så kyligt att besöket i vattenlandet bara kunde bli kortvarligt. Men det positiva var att ungarna nästan var ensamma och kunde åka vad de ville utan att behöva stå i kö. Storgrabben var väldigt modig. Ingen hade fått upp mig i en sådan rutchkana. Vi kom hem sent varvid maten fick gå snabbt att laga.

Innan ungarna föddes bilade jag och mannen på italienska och franska rivieran. På en liten restaurang i Italien fick vi en av de godaste pastarätterna jag någonsin ätit. Den ser inte mycket ut för världen men jag lovar, den är väl värd att pröva. "Spaghetti aglio, olio e peperoncino" heten den. I kokboken beskrivs den som följer "Denna mycker lättlagade sås brukar serveras fram på småtimmarna, ofta efter en mottagning eller en operaföreställning, som en improviserad matbit för atta som plötsligt känner sig sugna. Oftast är det den elegante värden som tar av sig kavajen och snabbt tillreder den lilla supén." Såsen består av vitlökar och pirri-pirrifrukter som fräst i olivolja. Oljan hälls över nykokt spaggetti efter det att vitlöksbitarna och pepparfrukterna plockats bort. Hackad persilja blandas i innan serveringen. Salt och peppar och rödvin att dricka till blir pricken över i.

I morgon blir det städdag och så bara måste jag klä om ungarnas kontaktböcker. Jag har skjutit upp omklädningen hela veckan, troligen för att det är bland det tråkigaste jag vet. Jag tycker aldrig att jag får till det riktigt bra.
Stora P

Inga kommentarer: