tisdag 26 maj 2009

Kvotering, tack!

Ikväll har jag varit på årsmöte för samfälligheten på vår gata. En helt meningslös sammankomst där männen medverkar och fruarna stannar hemma. För att bryta detta var jag där medan mannen stannade hemma med barn och städning. Det var jag och en annan kvinna. Hon är ensamstående och hade inte så mycket val... Sen var det 10 karlar. Dagordningen klarades av ganska snabbt. Det blev dock en het debatt som handlade om hurvida man får ställa bilar på lekplatsen eller ej. Det var visst ett känsligt ämne och ett stort problem tydligen.

Sen skulle det väljas ny ordförande, sekreterare och kassör för kommande två år. Det går enligt turordningslistan. Det var vår tur att vara sekreterare. Men då sa de automatiskt min mans namn. Där var jag tvungen att direkt lägga in en protest. Jag då? Är det bara mannen i huset som räknas? De visste tydligen inte att de diskuterade med en äkta feminist. De skrev att fam. H tar över sekreteraransvaret. Bra. Då har man gjort sitt i jämställdhetsarbetet för idag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat, stå på dig!
Hur blev det med parkeringen?

Lilla P: sa...

Anonym: Ingen parkering på lekplatsen. Man får stå på gatan mellan "rönnen med skatboet och lyktstolpen". Ordning och reda. Inga missförstånd. Fjantigt!

Lilla P

Anonym sa...

Det är rätt! Gå på möten och ta med dig jämställdheten in till staden. Här på landet är vi ju redan SÅÅÅ duktiga...../Ulrika

Anonym sa...

Vissa saker är det visst noga med... Bra rutet, fru Feminist, mer sånt :-)

/Jennie

Hemliga damen sa...

Små steg framåt. Små steg. Små steg. Tröttsamt, men nödvändigt...