söndag 2 augusti 2009

Blåbär

I eftermiddags drog vi på oss stövlarna och cyklade iväg till skogen för att plocka blåbär. Inte mannen förstås. Han tyckte det var töntigt med stövlar. Jag tyckte det var mer töntigt med foppatofflor.
Den första skogsdungen vi körde till saknade helt blåbär. Inget ris i sikte. Äldste sonen fick magknip och var tvungen att lägga sig och vila. Så det började inte så bra.
Vi cyklade sedan vidare och hittade ett bättre ställe. Alla plockade, men den yngsta och äldste (mannen!) tröttnade väldigt snabbt och cyklade hem igen.
Jag och äldste sonen plockade. Han tipsade om ett ställe som han kände till: ) Det var ett superställe med många stora fina bär. Tyvärr var det en hel del mygg så efter ett tag fick vi vända hem.
Men jag vägrade nöja mig med det. Jag cyklade iväg en sväng till själv. Tillbaka till superstället. Det är väldigt avkopplande att plocka bär. Fast man får allt lite ont i rygg och nacke. Men det fixar ju mannen med lite massage ikväll: )
Så efter många om och men så blev det till slut en liter. Det tar en otrolig tid om man ska plocka mycket. Men jag tänker ge mig ut fler dagar.




4 kommentarer:

Anonym sa...

stövlar är bra ibland. särskilt i skogen. och blåbär är mums! jag plockade med mamma när vi var hemma så jag fick med mig två liter till min frys. gott att ha!
/jennie

Lilla P: sa...

Jennie: Jag är glad för att jag tog på stövlarna. Då vågade jag mig på de stora, fina bären lite längre in.

Anonym sa...

Stövlar är ett måste om man ska gå i skogen. Jag och min man var vid badstranden sen skulle han gå och titta på båtarna som låg där.Han gick först sedan jag och hunden. Jag vände tvärt vid sidan om stigen låg en huggorm.
SPJ.

Lilla P: sa...

SPJ: Fy bubblan! Jag gillar inte ormar så därför: stövlar på!

Lilla P