söndag 16 augusti 2009

En kvinnas ålder

I fredags på fotbollsträningen satt jag bredvid tre mammor som jag inte kände. De kände varandra och pratade. Efter ett tag kom den enes son fram till sin mamma. Han var kanske 8-9 år. Han frågade -Hur gammal är du mamma? Mamman frågade varför han undrade det. Han ville bara veta. Han tjatade och ville veta. Hon gjorde allt för att prata bort det. Det var tydligen ett mycket känsligt ämne. Till slut var sonen gråtfärdig. Trots det fick han inget svar.

Att det kan vara så känsligt att uppge sin ålder. Jag blev nästan också förbannade på den, ursäkta mig, dumma mamman. Dessutom tycker jag att det är mycket konstigt att en son i den åldern inte vet mammans ålder. Det brukar de flesta barn vara intresserade av och fråga ganska tidigt. Men som sagt, han har väl aldrig fått något svar.

Inga kommentarer: