fredag 6 juni 2008

Nationaldagen - tiderna förändras


Hur ser den svenska nationaldräkten ut egentligen? Fram tills för några år sedan då nationaldagen blev helgdag var det den traditionsenliga sverigedräkten som gällde men nu är det andra tider. Jag undrar hur många grabbar, stora som små, som kommer att klä sig i sverigetröjor idag? Hundratudentals skulle jag tro för detta är nämligen den nya "nationaldagskostymen". Att fotbolls EM startar i morgon gör inte saken sämre. Härligt! Jag gillar denna nya tradition. Jag tror faktiskt att nationaldagen kommer att bli Sveriges "nya dag i stillhet" - en vilodag då man tar det lugnt, äter gott och njuter av livet. Våra gamla traditionsenliga vilodagar - långfredagen och juldagen - har ju övergått att bli värsta festardagarna så vi behövde ersättare för dem. Vad mina tre grabbar ska ha på sig på kusinens födelsedagskalas hos Lilla P i dag kan ni själva se. Själv äger jag inget blågult så jag kan välja fritt vad jag vill ha på mig i dag - skönt.
Trevlig nationaldag på er!! Nu ska jag gå ut och plocka en stor bukett vilda sommarblommor.
Stora P

Inga kommentarer: