tisdag 29 april 2008

Bulor och skrubbsår


Idag har mina pojkar cyklat omkull. Igen. Det är knappt en vecka sedan äldste sonen ramlade, fick fläskläpp och slog i sina nya framtänder. Som tur var tog tänderna ingen större skada, men det blev ett tandläkarbesök och telefonsamtal till försäkringsbolag. Idag körde de ihop så yngste sonen fick en rejäl bula i pannan och äldste sonen fick en uppskrapad armbåge.

Efter förra vurpan letade jag information om tandskador på nätet. Där stod det klart och tydligt. Pojkar råkar ut för fler tandskador än vad flickor gör. Så stod det och ingen förklaring varför. Genusskadad som jag är, undrar jag givetvis varför. Ställer man frågan får man säkert svaret pojkar är ju sådana. Men återigen, vi föds inte till försiktiga flickor och framfusiga pojkar. Nej, dessa beteenden skapar alla mammor och pappor. Ja, ja, jag vet vad ni tänker. Att jag själv inte uppfostrat mina barn enligt mina principer. Men jag har bara arbetat jämställt i två år. Innan dess var jag "lyckligt ovetande". Nu gör jag vad jag kan för att reparera skadorna.

En kollega på jobbet berättade om en artikel hon läst. Det var lite olika statistiska uppgifter från SCB. Bland annat stod det att genomsnittsmånadspengen för pojkar 14-15 år är 600 kr. För flickor i samma ålder är genomsnittet 200 kr!! Hur kan det vara så? Snälla, ge mig ett svar!

Lilla P

1 kommentar:

Lilla P: sa...

Stackare! Hälsa från osss.
Stora P