onsdag 30 april 2008

Pedagogiska funderingar

Jag har med stort intresse följt serien Klass 9A på tv. Eftersom jag själv är pedagog är jag förstås intresserad av skolfrågor. Men för en stund sen, när jag läste Allvarligt talats blogg, slog det mig att jag missade gårdagens avsnitt. Då är det tur att man kan titta på missade program på svt.se.

Efter programmet kände jag mig verkligen glad. För elevernas skull som verkligen lyckats höja sina prestationer och sitt självförtroende. Att det finns så fantastiska lärare som kan locka fram detta ur elever som i andras ögon verkar hopplösa.

Vi som jobbar mot de yngre åren fokuserar ju ständigt på det positiva och bygger på det som fungerar. Försvinner detta synsätt med stigande ålder på elever? Så dåligt självförtroende som dessa elever visade upp i början av terminen får man bara inte ha. Knappt någon kunde säga något de var bra på. Hur ska elever kunna prestera och motivera sig om de känner sig värdelösa? Jag hoppas för allt i världen att mina barn möter lärare som tror på eleverna, som ser det kompetenta barnet och som berömmer istället för att nedvärdera.

Lilla P

Inga kommentarer: