torsdag 17 april 2008

En tidlös klassiker


Idag har jag haft studiedag på jobbet. Temat var utomhuspedagogik. Nu har jag börjat återfå normal kroppstemperatur efter flera timmar hemma med kaminen brinnande. Tyvärr var det det sämsta vädret på flera veckor. Kallt och småregnigt. Visserligen är vi pedagoger kända för att kunna klä oss efter väder, men i stort sett en hel dag ute kan kyla ner oss också ganska rejält.

Mina förväntningar på dagen var ganska obefintliga. Jag tänkte att jag tar det som det kommer. Men det blev bättre än förväntat. Våra två inspiratörer: ett gift Stockholmspar, hon jobbade på en Ur och skur-förskola och han brann för uteliv och särskilt skridsoåkning och kajak, båda engagerade inom Friluftsfrämjandet, hade förmågan att inspirera.

Ett bra tips var att istället för att låta barnen tälja med kniv i skogen kunde man använda potatisskalare. Vem hade kunnat komma på det? Det var även en hel del prat om vad som är bra kläder. Ull är tydligen klart bäst när man ska vara ute. Det värmer bra närmast kroppen. Han slog även ett slag för den gamla hederliga Kånkenryggsäcken. Den är så praktisk eftersom det är smala axelband, vilket gör det lätt för ett barn att bära. Den går att öppna nästan hela vägen runt. Så om man lägger ryggsäcken ner, öppnar dragkedjan helt, så ser man hela innehållet och man slipper rota i botten efter sina saker. Lysande! Funderar skarpt på att inhandla en sådan till min äldste son att ha på utedagarna till hösten när han börjar förskoleklass.

Lilla P

1 kommentar:

Petra sa...

Kånken är högsta mode bland alternativa tonårskids här i storstan (malmö);-) Blev lite förvånad när bonusdottern önskade sig en sådan i julklapp då hon är så långt ifrån "Friluftsnörd" man kan komma (det var nämligen endast sådana som hade Fjällräven när jag gick i skolan).