fredag 14 mars 2008

Att bryta mönstret


Idag har jag och min yngste son varit runt i stan och fixat lite ärenden. Ett ärende var att köpa en födelsedagspresent till en kompis som min äldste son ska på kalas till imorgon. Sen jag började arbeta aktivt med genus har det blivit svårare att köpa presenter. Jag vägrar till exempel att köpa Bratzdockor till flickor. Jag försöker köpa könsneutrala saker. Spel är väldigt bra. Det blev faktiskt ett spel som inhandlades. Ett räknespel där man tränar sig på 10-kompisarna. Min son gillar det spelet mycket.


Min lille son ville förstås ha något också i leksaksaffären. Jag vet att det är omöjligt att gå in i en sån lockande affär utan att få handla något. Så jag sa till honom "bara något litet billigt". Först bara gick han runt helt salig och bara tittade. Sen började han fråga efter hästar. När vi kom till "flickavdelningen" med hästarna lös han som en sol. Tyvärr var alla för dyra för ett spontaninköp men annars hade jag gärna utökat hans hästsamling med en rosa häst. Det fick bli en liten svart häst som står på bakbenen. Jag är så glad att min son är gränsöverstigande. Det kommer han ha nytta av senare i livet.
Lilla P

Inga kommentarer: