onsdag 26 mars 2008

Rosa och blå knappnålar


Ikväll ska jag bänka mig framför teven och kolla på första avsnittet av "Barnmorskorna". Är faschinerad av det jobb de utför och framför allt av det mirakel det är varje gång ett barn föds. Har själv varit med om detta två gånger och tycker att det är en sån otrolig kick att föda barn.


Jag har vid flera tillfällen sett reklam för programet och igår fick jag se ytterligare en sekvens som de inte tidigare visat. Jag såg hur en barnmorska markerade på en tavla med rosa och blå knappnålar. Jag förstod direkt att de på detta sätt visar antalet födda barn och färgen talar om vilket kön det blev.


Jag slogs av tanken att redan på förlossningen är det viktigt att visa om det blev en flicka eller en pojke. Undrar om de använder detta system för att föra någon slags statistik eller vad denna handling har för betydelse. Har läst i någon av de genusböcker jag plöjt igenom att vi människor har väldigt svårt att förhålla oss till ett nyfött barn om vi inte vet dess kön. Spännande! Hur kan det vara på detta sätt, när det endast är en liten detalj som skiljer dessa nyfödda krabater från varandra?


Lilla P

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Tack för besöket!
Ska bli spännande att kika in här!