måndag 10 mars 2008

En hyllning till vetevärmaren

Jag är beroende, lika bra att erkänna det. Inte av alkohol, mat, socker eller träning utan av att varje kväll sitta en stund i soffan med min vetevärmare. Skönast är att sitta som en skräddare med vetevärmaren på mina bara fötter. I kväll hade jag ytterligare en på axlarna. När jag går och lägger mig får den följa med mig i sängen. Beroendet har jag också fört över på mina barn som tar med sig varsin när de ska gå och lägga sig. De tycker att det blir varmt och mysigt. Om man ur vetenskaplig synvinkel skulle granska denna användning så skulle forskarna med stor sannolikhet komma fram till att användandet av vetevärmare har positiva hälsoeffekter. Värmen och tyngden från den gör så att kroppens bildande av lugn-och-ro-hormonet oxytocin aktiveras och en antistresseffekt uppstår. Skönt hjälpmedel att använda när man ska gå ner i varv.

Stora P

Inga kommentarer: