tisdag 4 mars 2008

Moment 22 för småflickor

I helgen var jag och tittade på en simtävling för barn och ungdomar. Det var många duktiga simmare och några av dem var riktiga framtidslöften. På vägen ut passerade jag genom damernas omklädningsrum och jag blev bestört av det jag såg. Flera av småflickorna i 11 -12 års åldern duschade antingen med hela baddräkten på eller så hade de rullat ner baddräkten så att den satt som ett par bikinibyxor. Jag har sett det vid tidigare tillfällen men nu blev det så påtagligt eftersom det var så många småflickor som gjorde likadant. Vad är detta för fenomen? Varför vågar de inte duscha som det är tänkt att man ska - naken- så att man kan tvätta sig överallt. Är det en reaktion mot den rakningshysteri som sedan flera år tillbaka drabbat tonårstjejer? Lyder de under en sådan press att de måste skyla sig? Har de något annat val än att dölja delar av sin kropp? Vad är det här för ett moment 22 som de hamnat i? Sådana här fenomen fanns inte under min uppväxt och därför har jag så svårt att förstå. Hade jag själv haft en flicka som duschat på det sättet hade jag blivit tokig och ställt till ett jäkla liv det vill jag lova!

Stora P

Inga kommentarer: