fredag 21 mars 2008

Lång fredag - tiderna förändras

Tänk, när jag var barn var långfredagen en stillsam dag då inga affärer var öppna och helst skulle man inte leka med någon utan bara var hemma. Städning och större hushållsarbeten hade föräldrarna stökat över dessförinnan för det var ju inte passande att jobba den dagen. När jag konfirmerades fick jag och mina två kompisar arga blickar och kommentarer av prästen eftersom vi dansade i en revybalett som hade genrep på långfredagen. Nu är det andra tider. Bröd, mjölk och andra behövliga matvaror kan inhandlas som vanligt, barnen leker med sina kompisar och själv passade jag på att både baka och storstäda i dag eftersom jag inte hunnit tidigare. Maken, som är fritidsskogsbrukare, var en stund i skogen och fällde träd. Men nu när det hunnit bli mörkt har friden lagt sig i stugan. Vi har ätit franska löksoppa och druckit rödvin. Ungarna är nöjda och äter lite godis ur påskäggen som de fick igår av farmor och farfar. Det har snöat hela dagen och det ska fortsätta i morgon också så vi räknar med att bli insnöade och att vägarna blir ofarbara. Vi får ta det med ro. Påskkalaset med släkten får vi skjuta upp till måndagen. Då kanske Lilla Ps grabb hinner friskna till också. Hoppas det.

Glad, lugn och trevlig påsk!

Önskar Stora P

PS. Jag frågade barnen varför vi firar påsk. För att Jesus dog och återuppstod svarade de båda i kör. Fint tänkte jag. Somliga ungar vet nog faktiskt inte varför. DS

Inga kommentarer: