måndag 24 mars 2008

Köttkvarnar och rulltårtor







Förra sommaren såg jag den här fina köttkvarnen på en loppis och jag föll för den direkt. Den fick följa med hem i köket och bli bokstöd på min inspirationshylla. Där ställer jag kokböcker som får mig att må bra. Jag byter ganska ofta efter humör och säsong. Just nu är det Rosendals trädsgårdscafé och Annas kakbok som gäller. Rosendals trädgårdscafé har visserligen flera år på nacken vid det här laget men den är fullständigt tidlös. Den boken och en kopp kaffe vid köksbordet får den gråaste vinterdag att kännas som varm högsommar. Ur Annas kakbok hittar jag mitt bästa och enklaste rulltårterecept. I dag fick rulltårtan grädde på sig, skivade persikohalvor och riven mörk choklad. Som tur var hittade jag två lika stora uppläggningsfat av Stig Lindberg i mitt köksskåp som jag kunde lägga dem på. Den söta tårtan serverades till eftermiddagsfikat tillsammans med salta kex, brie, vitlöks-och grönmögelost och vindruvor. En blandning som passade alla gäster.
Stora P



Inga kommentarer: