torsdag 27 mars 2008

Hemmasnickrad yoga


Äntligen har jag kommit igång med min träning efter nästan fyra veckors förkylning med efterföljande bihålsinflammation. Men - jag klarade mig utan pencillin den här gången och det är jag glad över. Med det kommunala friskvårdskortet i handen gick jag och min jobbarkompis och gjorde en timme på gymmet. Först fick hjärtat jobba i en trampmaskin sedan lyfte vi och drog i alla möjliga maskiner innan vi avslutade med lite yoga på golvet i omklädningsrummet. (Vi ville ju inte att någon av de muskliga 20-åringarna skulle få syn på oss.) Min kompis har nyss börjat på yoga och hon instruerade mig genom några övningar. Det var en skön kväll och jag känner mig lugn och avstressad. Det verkar som om oro och stress sitter i rump- och höftregionen - det är min naiva egna teori. Själv brukar jag ibland köra lite hemmasnickad yoga efter det att jag värmt upp mig med en promenad. Då tar jag fram min bok av Deepak Chopra och följer övningsbilderna längst bak. Andningstekniken bryr jag mig inte om utan det är stretchövningarna jag gillar bäst. Första gången jag prövade ovanstående övningar på vänstersidan i boken fick jag en riktig aha-upplevelse. Det gick faktskt att andas ner sig i övningarna!!! Så långt som jag kom ner nu kom jag nog aldrig ner när jag var som aktivast som gymnast i mina ungdoms dagar! Det var helt fantastiskt. Och det finns en övning som stimulerar sköldkörteln också. Det kan jag behöva med min underfunktion. Så nu är jag lite såld på yoga men här på landsbygden finns det tyvärr inget utbud av det. Jag får väl fortsätta att läsa i boken och få lite tips från de yogisar jag känner.
Stora P

1 kommentar:

Yogamamma sa...

Hej, hittade hit via en kommentar på min blogg, från Lilla P. Gillar er sida. Och gillar det du skriver här, om yoga. Jag är yogafantast sen fyra år tillbaka och det där med andning ÄR verkligen häftigt i yogan. Den gör inte bara att man kommer ner djupare i rörelserna, man blir ju även lugn och stark av den.
I love yoga :)