onsdag 14 maj 2008

Bastkjolstillverkning


Idag måste jag åter igen ta fram min kreativa sida. Jag måste göra en bastkjol som jag ska ha imorgon. Varför, undrar ni säkert. Imorgon ska vi fira Förskolans dag och då är temat Havet. Då vill jag vara en hula-hulatjej. Tyvärr verkar det bli lite kyligt imorgon så allt för lättklädd kan jag nog inte vara.

De andra förskolorna vi ska fira med har tema Sjörövare. Det protesterade vi högt emot eftersom vi är en jämställd förskola. Det temat tyckte vi endast riktade sig mot pojkar samt tog för givet att flickor ville klä ut sig till sjörövare (vilket de naturligtvis KAN göra). Vad tror ni hade hänt om vi haft prinsessor som tema? Pojkföräldrarna hade skrikigt rakt ut. För det är inte lika accepterat att göra pojkar till något feminint.

Tema Havet har en bredd. Och det är det vi vill. Bredda barnens könsroller och erbjuda allternativ. Det kommer bli jättebra. Och fin kommer jag bli också: )

Lilla P

1 kommentar:

Yogamamma sa...

Havet låter som ett spännande och könsneutralt tema. Och du kommer att bli grym i din bastkjol. Lycka till! :)